1996 Tussen heuvels en rivier

Tussen heuvels en rivier is de naam van een wekelijkse natuurrubriek in de regionale edities van het Gelders Dagblad en de Zwolse Courant.
Toen de Raad van Europa het jaar 1970 tot Natuurbeschermingsjaar uitriep
deden enkele leden van de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV vereniging voor veldbiologie), afdeling Epe-Heerde het voorstel om in het Noord- Veluws Dagblad een geïllustreerde rubriek te gaan verzorgen over de natuur in de streek. Het doel ervan werd verwoord in het eerste artikel van deze bundel, in feite het allereerste stukje dat verscheen.
Na enige jaren werden de wekelijkse column ook opgenomen in de Zwolse Courant en bestreek daardoor de gehele regio tussen Apeldoorn en Zwolle.
Uit verscheidene opmerkingen van lezers bleek de wens om te komen tot een bundeling van de stukjes, waarvan er in de loop van de jaren meer dan 1200 zijn verschenen. Het feit, dat de rubriek in 1995 zijn vijfentwintigste verjaardag beleefde werd aangegrepen om een honderdtal artikelen van de laatste jaren te selecteren.
De stukjes geven een beeld van wat er in de verschillende seizoenen in het zo afwisselende Noordoostveluwse landschap te beleven valt. Landschappen en hun ontstaan worden beschreven: rivierdijken, akkers, beken, bossen, heiden, stuifzanden en veel wat daarin leeft aan planten en dieren. Maar ook dichter bij huis, in tuinen en de huiskamer laat de natuur zich bekijken.
In de loop van de jaren werkten verschillende leden van de KNNV belangeloos aan de rubriek mee. De redactie berustte bij Els Koopmans-Grommé en Henk Menke, die ook het merendeel van de stukjes leverden. De tekeningen werden voornamelijk gemaakt door Els Koopmans-Grommé. De namen van de andere schrijvers en tekenaars vindt u in het colofon.

1996 Tussen heuvels en rivier(8 MB)

Datum 1996 / 11
Afdeling Epe-Heerde
Publicatie Artikel
Thema Amfibieën

Dit is een kennisbank artikel van KNNV | Afdeling Epe-Heerde.