Instellingen KNNV-mail

Deze pagina bevat informatie over de instellingen om gebruik te kunnen maken van de mailomgeving van de KNNV.

Handleiding

De mail wordt op veel manieren op allerlei apparaten gebruikt. Ook met verschillende besturingssystemen als Windows, iOS, Android en nog veel meer. Van de meest gebruikte is een handleiding gemaakt. Download hier de handleiding (versie 1-2-2024). Je vindt er ook de algemene instellingen die je kunt gebruiken, ook als je een ander e-mailprogramma gebruikt dan beschreven in de handleiding. We zullen de handleiding blijven actualiseren. Een van de mogelijkheden is ook dat je de mail vanuit je webmail laat doorsturen naar je lokale programma. Dan hoef je niets te wijzigen natuurlijk of (als het niet goed meer werkt) het doorsturen in webmail instellen.
In de meeste gevallen hoeft in je mailprogramma bij instellingen alleen de servernaam en de poort aangepast te worden. Bij de in- en uitgaande mail moet dan mail.knnv.nl worden ingevuld. Wijzig de poorten in 993 voor inkomende mail en 465 voor de uitgaande mail. SSL en Verificatie aanvinken. Probeer dit eerst.

Hier staan nog veel meer handleidingen van emailprovider Hoasted. Realiseer je wel dat de specifieke instellingen (poorten, in- en uitgaande mail) hier niet goed in staan.

Webmail via Roundcube

Webmail is een mogelijkheid om overal bij je mail te kunnen. Je kunt inloggen op webmail.knnv.nl met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Hier staat een algemene handleiding van Roundcube (het programma van onze webmail bij de provider).
Let op: de algemene uitleg van Roundcube geldt ook voor ons, maar het inlogadres is dus anders: webmail.knnv.nl

Elke afdeling/landelijke werkgroep heeft een mailmaster die helpt

Elke afdeling/landelijke werkgroep heeft een zogenoemde mailmaster die je kan helpen bij de goede instellingen. Het streven is echter dat je met de informatie van deze pagina je eigen mailprogramma’s kan instellen.
De lijst van mailmasters per afdeling vind je hier. Staat er nog geen naam bij je afdeling/landelijke werkgroep, dan is deze nog niet doorgegeven aan het landelijk, of nog niet verwerkt. Vraag het dan aan je bestuur.
Voor zover je het niet weet, kun je het mailadres van je mailmaster bij je secretaris krijgen. Vanwege de AVG (vertrouwelijkheid) publiceren we die hier niet openbaar.

Hulp als je er niet uitkomt

Kom je er met de mailmaster niet uit?
Dan kun je je vraag stellen aan het landelijk Bureau via dit vragenformulier.

Adressenboek

Een punt van aandacht is nog het adressenboek. Bij je eigen programma’s en apparaten blijven die gewoon in tact. Als je webmail gaat gebruiken, wordt in dat programma het adressenboek van webmail gebruikt. Dus het kan zijn dat je bij nieuw gebruik van webmail handmatig adressen moet inbrengen.