Operatie Steenbreek

Effecten

Meer groen in de wijk draagt bij aan meer biodiversiteit, waterberging bij hoosbuien en het tegengaan van hittestress. Ongeveer 40% van het stedelijke oppervlakte is in bezit van particulieren; inwoners maken met hun tuininrichting daarom een groot verschil!

Operatie Steenbreek

Met Operatie Steenbreek enthousiasmeren we iedereen om hun tuin te vergroenen. Deelnemende gemeenten organiseren onder de campagne Operatie Steenbreek acties om samen met inwoners en bedrijven te vergroenen. Denk bijvoorbeeld aan acties als Tegel eruit, plant erin, het aanleggen van voorbeeldtuinen, promotie tijdens evenementen, maken van insectenhotels, aanleggen van geveltuinen tot aan het vergroenen van een hele straat samen met buurtbewoners. Leden van KNNV, IVN, Groei&Bloei worden daarbij vaak gevraagd om activiteiten te organiseren.
Momenteel is het aantal deelnemende gemeenten aan Operatie Steenbreek opnieuw flink gegroeid tot ca 150. Ook provincies, waterschappen sluiten zich aan. Deze gemeenten doen mee. Is jouw gemeente nog geen lid of wil je als gemeente deelnemen? Hier staat alle informatie op een rij.

KNNV & Steenbreek

KNNV is partner van Operatie Steenbreek. Samen met andere partners ondersteunen we onze afdelingen en groene vrijwilligers om handen en voeten te geven aan lokale steenbreek campagnes.
Ga ook aan de slag met Operatie Steenbreek in jouw gemeente!

Workshop: een levende tuin maak je zelf
De workshop ‘Een levende tuin maak je zelf’ is een workshop van 2,5 uur voor het algemene publiek met weinig tot enige tuinervaring. De deelnemers leren in deze korte inspirerende workshop hun tuin natuurlijker en diervriendelijker te maken. Na de workshop hebben de deelnemers praktische handvaten om daadwerkelijk aan de slag te gaan met het vergroenen van hun tuin.
De workshop wordt begeleid door 2 natuurlijke tuinexperts uit het netwerk van IVN en KNNV. Deze vrijwillige docenten zijn getraind in het geven van deze workshop. Doordat maximaal 15 personen kunnen deelnemen aan de workshop is er veel persoonlijke aandacht voor de deelnemers.
Meer informatie over de workshop Een levende tuin maak je zelf.

Webinar: Kennismaken met een levende tuin
Wil je meer vogels, vlinders, amfibieën of egels in je tuin? Tijdens deze 1,5 uur durende webinar van IVN Natuureducatie en KNNV leer je wat een levende tuin is en oefen je in een praktische groepsopdracht hoe je een tuin natuurlijker en diervriendelijker kunt maken. Vragen over jouw tuin? Stel ze aan onze tuinexperts!