Doe mee met operatie Steenbreek

De rol van KNNV, IVN en tuinambassadeurs

Als IVN’er, KNNV’er of tuinambassadeur is het jouw missie om samen met de gemeente een Operatie Steenbreek netwerk in jouw gemeente op te zetten en om burgers te stimuleren om hun tuin te vergroenen.

Een KNNV’er, IVN’er of tuinambassadeur die betrokken is bij Operatie Steenbreek:

– Heeft ervaring met en is enthousiast over natuurlijk tuinieren en draagt deze kennis graag over.
– Zet zijn of haar netwerk in en creëert een coalitie om van Operatie Steenbreek in de gemeente een succes te maken.
– Organiseert acties en activiteiten om particulier groen te promoten, van een laagdrempelige activiteit tot een intensieve cursus.
– Stimuleert verschillende typen tuinbezitters in hun omgeving om (op een natuurlijkere manier) te tuinieren.

Elke gemeente vraagt om andere aanpak.
Samen met IVN heeft de KNNV een overzicht gemaakt met praktische tools en tips om als IVN of KNNV vrijwilliger in jouw gemeente met Operatie Steenbreek aan de slag te gaan.

Aan de slag met Operatie Steenbreek!

Met de volgende vier stappen zet je Operatie Steenbreek in jouw gemeente op de kaart.
(Op deze website staat het verkorte stappenplan – kijk op de website www.ivn.nl/operatie-steenbreek voor het uitgebreide stappenplan)

STAP 1: Zoek de samenwerking en bouw een coalitie

Samenwerking met de gemeente
Gemeenten sluiten zich aan bij Operatie Steenbreek. Leden van IVN en KNNV, Tuinambassadeurs en/of andere groene vrijwilligers ondersteunen de gemeente bij deze campagne. Voor vrijwilligersorganisaties is het de kunst om een goede werkverhouding te vinden met de gemeente. Wanneer je als KNNV afdeling, als groene vrijwilliger of Tuinambassadeur enthousiast bent om aan de slag te gaan met Operatie Steenbreek is het verstandig om stil te staan bij je rol in dit proces. In iedere gemeente is de betrokkenheid van professionals namelijk anders georganiseerd. Dit heeft voor- en nadelen.

Coalitie bouwen
Naast de samenwerking met de gemeente, is het ook zinvol om met andere partijen samen te werken. Zoals met groene organisaties, maar ook door samen te werken met organisaties uit andere sectoren (welzijn, water, gemeente, wonen, hoveniers/tuincentrum) kun je expertises bundelen, nieuwe doelgroepen bereiken en je bereik vergroten. Stel jezelf de volgende vragen:

– Wat heb ik te bieden?
– Wat heb ik nodig?
– Wat hebben anderen te bieden?

STAP 2: Kies je doelgroep

Een belangrijke stap bij het ontwikkelen van een actie, activiteit of cursus is het bepalen van de doelgroep.

Tuintypes

Een handig hulpmiddel daarbij is de indeling van ‘tuintypes’ op basis van kleur. In bijstaande afbeelding zie je welke tuintypes er zijn en hoe zij hun tuin zien. Rode tuintypes hebben weinig binding met hun tuin: hun tuin is dan ook vaak volledig betegeld. Gele tuintypes vinden dat een tuin erbij hoort en zien het als een sociale verplichting en noodzakelijk kwaad. Voor blauwe en groene tuintypes staat een tuin juist gelijk aan ontspanning en genieten.

Dit geeft handvatten bij het kiezen van je doelgroep. De blauwe en groene tuintypes, die de tuin gebruiken als visitekaartje, rustplek of verblijfsruimte, zijn gemakkelijker te bereiken dan de rode tuintypes. Bij de rode tuintypes zijn echter grotere stappen te behalen.

Je kunt ervoor kiezen om je te richten op één doelgroep (of kleur) in je gemeente. Je kunt ook op wijkniveau kijken: Op welke wijk wil je je richten en welke tuintypes wonen daar?

Aanbeveling 1: Sluit aan bij de actualiteit
Aanbeveling 2: Geef praktisch, concreet en haalbaar advies
Aanbeveling 3: Beïnvloed de sociale norm

STAP 3: Promoot je actie of activiteit

Je weet wie je doelgroep is én met welke actie of activiteit je hen wilt bereiken. De volgende stap is om je actie of activiteit te promoten en zichtbaar te maken.