Week van de Biodiversiteit

Week van de Biodiversiteit 2024

Van zaterdag 18 tot en met zondag 26 mei is het zover: de Week van de Biodiversiteit! Dan organiseren onze afdelingen en werkgroepen tientallen activiteiten in Nederland.

Ga hier snel naar het overzicht van alle activiteiten in het land.

Leer de biodiversiteit in jouw omgeving kennen

Biodiversiteit is de verscheidenheid aan leven op onze planeet. Wil jij die soortenrijkdom leren kennen in jouw omgeving en meer leren over de natuur? Kom dan in 2024 naar de Week van de Biodiversiteit van zaterdag 18 mei tot en met maandag 26 mei. De lokale afdelingen van natuurvereniging KNNV organiseren tientallen activiteiten door heel Nederland zoals excursies, lezingen, openbare inventarisaties en cursussen.

Overzicht activiteiten

Ga hier naar het overzicht van de activiteiten. Er zullen in de loop naar de Week van de Biodiversiteit steeds meer activiteiten bijkomen!

Internationale Dag van de Biodiversiteit

De Verenigde Naties hebben 22 mei uitgeroepen tot Internationale Dag van de Biodiversiteit. Op die dag staan we wereldwijd stil bij de waarde en rijkdom van het leven op aarde. Biodiversiteit bestaat niet alleen uit de variatie tussen soorten, maar ook de biodiversiteit binnen soorten oftewel de genetische diversiteit en de diversiteit aan ecosystemen waarbinnen al dat leven zich afspeelt.

We danken ons leven aan die rijke biodiversiteit. Het levert ons niet alleen voedsel, maar ook drinkbaar water, zuurstof en zuivere lucht. En zorgt voor eindeloos veel verwondering en inspiratie. Biodiversiteit heeft ook een eigen, zelfstandige waarde: de intrinsieke waarde. Biodiversiteit is het beschermen waard! Om die reden werd de KNNV- de Koninklijke Natuurhistorische Vereniging- opgericht in 1901 opgericht. Wij richten ons sindsdien op natuurbeleving, natuurstudie en natuurbescherming.

Meer informatie
Meer informatie? Neem contact op met projectleider Wanne Roetemeijer, wanne.roetemeijer@knnv.nl

Foto’s: Jan Katsman