2003 Verslag vogelreis Lac du Der

Van 21 november tot en met 24 november 2003 zijn vier leden van de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV) afdeling Epe-Heerde (werkgroep – VOZOVAR – Vogels, Zoogdieren, Vissen , Amfibieën en Reptielen) op excursie geweest in de omgeving van Lac du Der voor het observeren van Kraanvogels. Lac du Der ligt op zo’n 160 km ten zuidoosten van Parijs en is de vierde locatie van één van de doortrekroutes voor
Kraanvogels van de noordelijke broedplaatsen naar Extra-Madura, het overwinteringsgebied in Spanje, naar Portugal en nog verder naar Zuidwest Afrika. Lac du Der is een kunstmatig aangelegd retentiebekken dat ervoor zorgt dat de Seine in Parijs niet overstroomt en tevens de regulatie van de productie van drinkwater in Parijs bevordert.
Door de waterregulatie met droogval van het grootste deel van het bekken gedurende de periode augustus tot eind december is dit grootste spaarbekken van West-Europa van bijzonder belang voor doortrekkende Kraanvogels.
De aantallen die hier pleisteren zijn erg indrukwekkend; er zijn jaren dat medio november bijna de totale broedpopulatie van Noordwest-Europa hier kortstondig pleistert. In 2002 verbleven hier medio november gedurende enkele dagen circa 80.000 Kraanvogels.
Tijdens het weekend dat wij in de omgeving van Lac du Der Kraanvogels en andere vogelsoorten observeerden, telden wij op zaterdagmorgen 22 november 14.540 Kraanvogels; een aantal waar wij diep van onder de indruk waren. Bijzonder boeiend is de ervaring wanneer de kranen in een tijdsbestek van circa drie kwartier s’ avonds invallen. Komend vanuit het niets zijn er in een mum van tijd enkele duizenden die in kleine en grote vluchten de slaapplaatsen bezoeken. s’ Morgens gebeurt het omgekeerde
als de vogels van de drooggevallen zandplaten opstijgen en de foerageergebieden opzoeken. en s’ morgens van de slaapplaatsen op de drooggevallen zandplaten opstijgen en de foerageergebieden opzoeken.
In de omgeving van het retentiebekken foerageren op de akkers en de weilanden kranen die vanaf de openbare weg goed te observeren zijn.
Naast de observatie van de Kraanvogels hebben wij ook genoten van de vele duizenden Houtduiven die in grote groepen op dit moment in dit deel van Frankrijk aanwezig waren.Ook waterwild is in grote getale aanwezig in Lac du Der; vele honderden Smienten enWintertalingen. Op diverse waterrijke locaties noteerden wij vele tientallen Futen, enkele
Roodhalsfuten en schatten het aantal Grote zilverreigers op tachtig ex. Aalscholvers zijn in zeer grote aantallen aanwezig en bezetten slaapbomen, waar vele tientallen ex. overnachten.
In totaal noteerden wij in vier dagen meer dan 90 vogelsoorten!
Bijzondere soorten die wij dit weekend noteerden waren zeker een Buidelmees ter hoogte van het observatiepunt Site de Chanteqoc en een Slechtvalk op de drooggevallen platen bij het observatiepunt Eglise de Champaubert. Maar niet alleen deze bijzondere soorten hebben ons
beziggehouden, ook de vele Grote gele kwikstaarten en IJsvogels in de omgeving van de beken boeiden ons in hoge mate, aangezien de aanwezigheid van deze soorten ons veel lerenover de cultuurhistorie van dit gebied.
Wij hebben interessante mensen ontmoet, zoals zaterdagmiddag op de Dique ten noorden van Site de Chantecoq de filmer en kranenpromotor Laurent die ons veel informatie heeft gegevenover het vogelleven in Lac du Der. Ons veldboekje is niet alleen vol geschreven over vogelbelevenissen, maar ook over deinteressante dorpjes met vakwerkkerkjes, rommelige erfjes, verschillende landschapstypen, beken en natuurlijk de restaurantjes waar na een indrukwekkende dag de maag gevuld werd.
Een bezoek aan Lac du Der in november voor observatie van de kranen is zeker de moeite waard en een echte aanrader!

2003 Verslag Vogelreis Lac du Der(5 MB)

Datum 2003 / 12
Afdeling Epe-Heerde
Publicatie Reisverslag
Auteur A. Hottinga
Thema Vogels

Dit is een kennisbank artikel van KNNV | Afdeling Epe-Heerde.