2006 Reisverslag Oder

Van zondag 28 mei tot en met vrijdag 2 juni 2006 waren leden van de vogelwerkgroep van de KNNV afdeling Epe/Heerde en de vogelwerkgroep Zwolle in het Unteres Odertal. Onze uitvalsbasis was Criewen waar wij in pension Storchennest bij mevrouw Elke Bartsch verbleven. Dit pension is een prima basis voor excursies in het Unteres Odertal. Het kantoor van het nationaal park is ook in Criewen gevestigd, alsmede het natuurinformatiecentrum en niet onbelangrijk het restaurant Zur Linde.
Het bezoek aan de nationale parken in dit deel van de Oder was gericht op het waarnemen van vogels in min of meer natuurlijke uiterwaardlandschappen. Gemiddeld bezoeken wij per dag
vier tot zes gebieden. Circa 50 % van de tijd besteden wij aan het waarnemen van vogels in het Unteres Odertal en Schorfheide-Chorin en de overige 50 % aan het bezoek van de uiterwaarden op Pools grondgebied en aan inclusief het Haff-gebied in de omgeving van Stepnica. De waarnemingen van de Roodmussen in de omgeving van Swieta en Kamieniska waren erg interssant.
Iedere dag zagen wij Zeearenden, Boomvalken en Zwarte ooievaars en ’s avonds hoorden wij Kwartelkoningen en ook het Porseleinhoen. Vrijwel in ieder gebied met enig waterriet hoorden en zagen wij Grote karekieten, zelfs in visvijvers met kleine strookjes riet. In Schorfheide-Chorin zagen drie Schreeuwarenden wij samen met Buizerd en Zeearend .
Wat zeker niet onvermeld mag blijven is het naar onze beleving grote aantal Krekelzangers die wij op veel locaties hoorden.

2006 Reisverslag Oder(13 MB)

Datum 2006 / 12
Afdeling Epe-Heerde
Publicatie Reisverslag
Thema Vogels

Dit is een kennisbank artikel van KNNV | Afdeling Epe-Heerde.