Broedvogels Oude Kerkhof van Vriezenveen in 2015

Soms zijn er van die kleine, fraaie gebiedjes, waar veel natuurliefhebbers en wandelaars komen, maar waarvan eigenlijk niemand weet wat er precies zit. Het Oude Kerkhof is zo’n gebiedje, slechts 3,2 hectare groot, liggend aan de Schout Doddestraat, net buiten de bebouwde kom van Vriezenveen. Theo Reekers bezoekt dit gebiedje (vrijwel) dagelijks, maar een broedvogelinventarisatie heeft hij er nooit aan gewaagd. Hij heeft door de jaren heen wel veel (broedvogel)gegevens verzameld, maar in welke aantallen de soorten er broeden was niet bekend. Omdat ik mij de laatste jaren steeds meer ging storen aan de aftakelende nestkasten, die er jaren geleden door de Scouting zijn opgehangen, leek het mij een goed plan de nestkasten te repareren en er daarna een inventarisatie tegenaan te gooien. Zo gezegd, zo gedaan, op 23 januari werd onder fraaie “winterse” omstandigheden gestart met een oriëntatieronde. De nestkasten werden in kaart gebracht en de staat ervan werd bekeken. Totaal hingen er nog 13 nestkasten en lagen er 5 op de grond (4 ervan waren niet meer te repareren). Begin januari lag nabij de ingang aan de westkant nog een kast op de grond, maar deze was verdwenen, waarschijnlijk hangt die nu bij iemand in de tuin. Op 10 februari zijn alle 14 nestkasten schoon gemaakt, gerepareerd, lager opgehangen (sommige kasten hingen op 5 meter hoogte) en O tot NO gericht. Daarnaast zijn de vlieggaten van 4 kasten opgeboord van 28 naar 31 mm.

Broedvogels Oude Kerkhof 2015(130 KB)

Datum 2016 / 01
Afdeling Vriezenveen
Publicatie Onderzoeksverslag
Thema Vogels

Dit is een kennisbank artikel van KNNV | Afdeling Vriezenveen.