Jaarverslag Natuurwerkgroep 2022 KNNV Heuvelrug Zeist

De Hees en de Zoom

De beheerder van de gemeente Soest wilde graag dat heitje 7, waar we in het najaar van 2021 mee waren gestart, voor het broedseizoen geschoond zou zijn. Dat is gelukt. De gemeente heeft vervolgens een flink aantal grote dennen laten vellen en de Amerikaanse eiken werden ontdaan van de takken. Het loofhout dat we uit de heide verwijderde is overgedragen aan MeerBomenNu voor de herplant. De groep is in maart verder gegaan met heideveld nummer 9. Het heideveld werd ontdaan van opslag, maar ook aan de randen is flink wat opslag verwijderd in de hoop dat de hei zich wat gaat uitbreiden. Zo lang dat kon hebben we boompjes geoogst voor MeerBomenNu. Eind april Hebben we bezoek gehad van twee mensen van het Noord Hollands Landschap, zij kwamen voor instructie voor gebruik van de stronkentrekker. Half juli waren we klaar met het schonen van het 9e heideveld.

In het gebied de Hees en de Zoom hebben we in de afgelopen jaren 9 heideveldjes geschoond. Omdat er altijd wel wat over het hoofd wordt gezien en er nieuwe opslag groeit, werd het tijd de eerder gedane heideveldjes na te lopen. De nummers 1, 2, 3, 4 en 8 zijn in 2022 nagelopen en ontdaan van opslag en bramen. Tussen de heideveldjes 3 en 4 is een brede zichtlijn gemaakt. Aan het eind van het jaar is ook gestart met het nalopen van de kapvlakte voor de korstmossen.

Utrechts Landschap

Werkzaamheden in de Hees en de Zoom worden afgewisseld met natuuronderhoudswerkzaamheden voor het Utrechts Landschap. Op het moment dat we, na het opheffen van wat Corona maatregelen weer in de Kozakkenput aan de slag mochten, hebben we de werkzaamheden bij de Franse put en het nabijgelegen heitje hervat. We waren daar op de Landelijke Natuurwerkdag 2021 mee begonnen. Voor het broedseizoen deze klus afgerond. Tussendoor meegeholpen met het opruimen van de stormschade na de stormen eind februari. Op een maandag met vijf personen een uitstapje gemaakt naar het landgoed Hoog Beek en Royen achter het hertenkamp in Zeist om daar ook te helpen de stormschade op te ruimen.

Na het broedseizoen verder gegaan met het afslaan van de Amerikaanse Vogelkers in de strook langs de A28 bij het ecoduct Sterrenberg.

Op de Landelijke Natuurwerkdag voor de vijfde maal bezig geweest op het heideveld in het Ridderoordse bos. Het heideveld weer geschoond en gestart met verwijderen van de opslag in de randen. Ruim 500 boompjes geoogst voor MeerBomenNu. Ook in de weken daarna in het Ridderoordsebos bezig geweest omdat de klus nog niet klaar was.

Meer variatie

Voor de variatie in locatie en werkzaamheden zijn we in het najaar gestart met distels, zuring en andere hoge planten verwijderen op het terrein van het Castellum Fectio bij Bunnik voor de Provincie Utrecht. Op de minder frequent gemaaide stroken stonden in het verleden bebouwing. De frequenter gemaaide stroken geven de wegen aan.

Als proef hebben Hans en ik een dagje gedaan met wilgenknotten bij de knotploeg Zeist. Wilgenknotten is iets compleet anders, leuk om eens te doen maar niet praktisch voor de natuurwerkgroep. We hebben geen contacten met boeren en beheerders die knotbomen op hun terrein hebben. Daarnaast heb je veel meer gereedschap en ladders nodig en dat moet je ook ergens opslaan. We hebben wel een deal gemaakt met de coördinator van de knotploeg, een liefhebber kan meedoen met de knotploeg.

Kenmerken

Datum 2023 / 06
Publicatie Afdelingsblad
Thema Geen

Dit is een kennisbank artikel van KNNV | Afdeling Zeist, Heuvelrug en Kromme Rijn.

Bezoek de site