Kijk op exoten nr 8

De nieuwsbrief Kijk op Exoten maakt onderdeel uit van het Signaleringsproject Exoten, dat op initiatief van het Team Invasieve Exoten (Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit) is opgestart.
Het Signaleringsproject Exoten heeft als doel vrijwilligers te enthousiasmeren uit te kijken naar exoten en waarnemingen te melden in waarneming.nl of telmee.nl. Goede, actuele exotenwaarnemingen zijn interessant voor terreinbeheerders, natuurorganisaties, natuurliefhebbers, wetenschappers en beleidsmakers in Nederland.
Af en toe geeft een exotenwaarneming aanleiding tot het verwijderen van een exotenpopulatie om (toekomstige) schade aan bijvoorbeeld de inheemse natuur te voorkomen. Een voorbeeld hiervan is een populatie Pallas’ eekhoorns in Limburg. In het Signaleringsproject Exoten werken verschillende organisaties samen: alle Particuliere Gegevensbeherende Organisaties (PGO’s) verenigd in de VOFF, Waarneming.nl, de Gegevensautoriteit Natuur (Nationale Databank Flora en Fauna) de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV), de Koninklijke Sportvisserij Nederland en het Team Invasieve Exoten (TIE).De vrijwilliger, u wellicht, staat centraal in het Signaleringsproject Exoten. Binnen dit project informeert elke deelnemende organisatie haar vrijwilligers over de belangrijkste exoten en hoe je deze kunt herkennen. Elke organisatie kiest daarin haar eigen manier, bijvoorbeeld via websites, nieuwsberichten of bijeenkomsten.
De nieuwsbrief Kijk op Exoten is het communicatiemiddel dat alle projectpartners gezamenlijk inzetten om vrijwilligers en professionals in Nederland te informeren over exoten.

Kijk op exoten_nr 8 DEF_web25apr2014(865 KB)

Datum 2014 / 04
Afdeling Landelijk