Verslag Landelijke Natuurwerkdag 5 november 2022

Tekst en foto: Simone Laanbroek

Voor de vijfde maal werd de Landelijke Natuurwerkdag op het heideveldje in het Ridderoordsebos gehouden. Het was alweer drie jaar geleden dat we daar bezig zijn geweest en er waren weer aardig wat dennetjes en andere loofboompjes in en rond het heideveld te zien. Nadat de locatie was aangemaakt op de website kwamen de aanmeldingen vlot binnen: een aantal leden van de KNNV natuurwerkgroep, maar ook mensen die in het verleden vaker mee hadden meegedaan of nu voor de eerste keer deelnamen. Net als vorig jaar was de locatie aangemeld bij MeerBomenNu, zodat de getrokken of uitgespitte boompjes verzameld konden worden en elders opnieuw geplant.

Ridderoordse Bos.

Na een introductiepraatje ging iedereen enthousiast aan de slag. Voor elke deelnemer was er wel iets te doen wat bij hem of haar paste. Al voor de koffiepauze lag er een flinke stapel boompjes aan de rand van het veld. Tijdens de lunch kwam Rob Veenbrink, de boswachter van het Utrechts Landschap, langs. Hij was zeer tevreden over het toen al bereikte resultaat en dat halverwege de werkdag. Rob vertelde nog een verhaal over de achtergrond en plannen met het gebied.

Ook in de middag is er veel gedaan, al moesten enkele deelnemers eerder stoppen vanwege andere bezigheden. In totaal zijn er acht grote zakken, twee wat kleinere zakken en een paar bundels met boompjes verzameld. Bij de telling bleken 505 boompjes te zijn geoogst, deze zijn intussen al geplant in het bos bij paleis Soestdijk. Daar waren door de letterzetter, een schorskever die verzwakte bomen aantast, open stukken ontstaan. Alles bij elkaar een mooie dag met mooi en leuk resultaat. In de komende maanden gaat de natuurwerkgroep de klus afmaken.

Datum 2022 / 12
Publicatie Afdelingsblad
Thema Geen

Dit is een kennisbank artikel van KNNV | Afdeling Zeist, Heuvelrug en Kromme Rijn.