80 jaar Koninklijke Natuurhistorische Vereniging – 1981

Dit boek, de dertigste uitgave in de Natuurhistorische Bibliotheek, verscheen ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van onze Vereniging. Op 27 december 1901 is de Nederlandse Natuurhistorische Vereniging, sinds 1951 Koninklijke NNV, te Amsterdam opgericht. Het 80-jarig bestaan is gevierd op 26 september 1981 in de Meerpaal in Dronten.
Wie kon beter gevraagd worden om de geschiedenis van onze Vereniging te schrijven dan de oud-voorzitter en erelid J. A. Nijkamp? Hij heeft gedurende een zestig jaar het werk in onze en in aan ons verwante verenigingen meegemaakt en meegemaakt.
Nijkamp was lid van het hoofdbestuur van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie van 1921 tot 1924 en van 1949 tot 1967 voorzitter van de KNNV. Van 1940 tot 1948 was hij voorzitter van het Leiderskamp voor Natuurstudie en van 1949 tot 1967 leidde hij het Biologisch Werkkamp voor het Onderwijs. Hij was zeer actief in de Bond van Natuurbeschermingswachten en van 1960 tot 1972 voorzitter van het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie.

Voorwoord
Het begin
Maandblad ‘Natura’
Het werk van de afdelingen