Wantsen op platanen in Bergen op Zoom

In dit verslag worden de resultaten besproken van een vijfjarig onderzoek, dat in de eerste plaats gericht was op het volgen van de verspreiding van de plataan-netwants (Corytucha ciliata) op platanen.

Het onderzoek is uitgevoerd in de wintermaanden van 2018/’19 tot en met 2023/’24 en omvat alle openbaar toegankelijke platanen op en langs de Brabantse Wal. [1]

De plataan-netwants is een invasieve exoot, die voor zover bekend, in ons land geen schade veroorzaakt. In 2018 is de soort voor het eerst binnen het onderzoeksgebied waargenomen. Inmiddels heeft het insect zich over nagenoeg de gehele bebouwde kom van Bergen op Zoom verspreid.

Het onderzoek richtte zich op overwinteraars achter de loszittende schors van de plataan. Behalve plataan-netwantsen is onder de schors een veelheid aan soorten insecten en andere geleedpotigen aangetroffen, waaronder 38 soorten wantsen.

[1] De Brabantse Wal omvat – van zuid naar noord – delen van de gemeenten Woensdrecht, Bergen op Zoom, Roosendaal en Steenbergen in westelijk Noord-Brabant

Wantsen op platanen in Bergen op Zoom(2 MB)

Datum 2024 / 10
Publicatie Onderzoeksverslag
Thema Insecten

Dit is een kennisbank artikel van KNNV | Landelijke Insecten Werkgroep.