24 okt | WNA Natuurlezing: Ringslangen

Natuurlezing | Broeien of broeden de ringslangen?
Over ringslangen in en om Amersfoort

door Tariq Stark (RAVON) ism vrijwilligers in Leusden en Amersfoort
di 24 okt 2023 | 20:00-220:00 | Het Groene Huis, Amersfoort & online

Heb je je ooit afgevraagd hoe een ringslang zich voortplant? Dat is mede dankzij vele vrijwilligers die ieder jaar broeihopen maken waar de ringslang haar eieren in kan leggen. Een broeihoop is eigenlijk een hele grote composthoop die lekker warm wordt. Van die warmte maakt de ringslang gebruik om haar eieren te laten uitbroeien. Broeien dus, en niet broeden! Hoe je het de ringslang goed naar de zin kan maken vertelt Tariq Stark tijdens de WNA-lezing op 24 oktober. Tariq is projectleider bij Ravon – de landelijke organisatie voor reptielen, amfibieën en vissen. Hij is de coördinator van de website www.broeihopen.nl en de contactpersoon naar de vele vrijwilligers.

Foto: Ringslangen in het Lockhorsterbos, zonnend bovenop de spoorbrug (Henny de Bruin)

Over de ringslangen – Het eerste deel van de lezing zal gaan over de ecologie en verspreiding van de ringslang. Waar kan je een ringslang tegenkomen? Hoe groot wordt een ringslang eigenlijk? En vooral, wat zijn de beste maatregelen om de ringslang te helpen. Helpen qua leefgebied en bij de voortplanting.

Vrijwilligers en ringslang-werkgroepen – In het tweede deel komen diverse vrijwilligers aan het woord die zich bezighouden met de ringslang. Zo zijn er in Leusden dit jaar in de diverse broeihopen 2000 uitgekomen eieren gevonden! In Birkhoven wordt een speciaal broeihooprecept met olifantenmest gebruikt. De ringslangen bij Elisabeth Groen in Het Beekdal kraakten het insectenhotel in plaats van dat ze de broeihoop uitkozen.

Het belooft een gevarieerde avond te worden! En als je de smaak te pakken hebt, dan kan je je aansluiten bij één van de ringslang-werkgroepen.

WNA NATUURLEZING | Ringslangen in en om Amersfoort
– Datum : dinsdag 24 oktober 2023
– Tijd: 20:00-22:00 uur (zaal open om 19:30 uur)
– Plaats: Het Groene Huis, Schothorsterlaan 21 in Amersfoort
– Toegang: gratis (max. 80 bezoekers). Reserveren niet nodig. Koffie en thee zijn tegen betaling verkrijgbaar.
– Online te volgen via Zoom-link: Natuurlezing 24 okt Vragen stellen kan alleen live in Het Groene Huis.

WNA Natuurlezingen worden georganiseerd door Werkgroep Natuurlezingen Amersfoort (WNA), een samenwerkingsverband van KNNV, IVN, Vogelwacht Utrecht en Gemeente Amersfoort.