Het jaar 2024 is het Jaar van de Wesp

Wespen zijn niet populair, maar wel heel belangrijk voor de biodiversiteit. Vrijwel onbekend is dat er alleen al in Nederland meer dan 5000 soorten voorkomen! Naturalis Biodiversity Center, EIS Kenniscentrum Insecten, de Wespenstichting, de Nederlandse Entomologische Vereniging en de jeugdbonden JNM en NJN hebben 2024 uitgeroepen tot het Jaar van de Wesp. Doel is om meer kennis te verspreiden over deze groep, om meer begrip te kweken en om een constructieve manier van omgang met wespen te bevorderen.

Het hele jaar door zijn er excursies en activiteiten. In augustus wordt er bijvoorbeeld een Nationale Wespentelling georganiseerd. Daar kan iedereen aan meedoen. Verder zijn er lezingen, excursies en cursussen. Je leest er alles over op de website van EIS Nederland.

Boven: middelste wesp, Dolichovespula media, foto Hans Jonkman