Verslag tuinbezoek 9 juli IVN-leden Joop Smittenberg en Manja Kwak

Joop Smittenberg en Manja Kwak stelden op dinsdagavond 9 juli hun tuin open voor leden van IVN-KNNV Assen. In de afgelopen decennia hebben Joop en Manja op een vlak stuk land onder meer een rotstuin, moestuin, grote vijver, grasland, bosschages, boomgaard en zelfs een heuse slenk aangelegd. De verzameling rozen is de specialiteit van Manja en de vele zeggesoorten zijn de specialiteit van Joop. In de hele tuin is te zien dat beiden het belangrijk vinden met inheemse soorten te werken.
De tuin van Joop en Manja grenst aan het Anreperdiepje, onderdeel van het beekdallandschap Drentsche Aa. De bever zwemt hier ook, getuige een omgeknaagd boompje. Het weidegebied wordt door Joop en Manja zo nu en dan beschikbaar gesteld voor educatieve doeleinden. Op het ooievaarsnest waren twee forse ooievaarsjongen te zien, die op het punt van uitvliegen stonden.