Waarom de halve waarheid een slecht verhaal is.

Stichting Boombehoud voelt zich verdrietig. Het stukje van Staatsbosbeheer over de Waterharmonica van afgelopen week in Groot Vlaardingen (https://www.rodi.nl/…/aanleg-waterharmonica-eindelijk…) is minder dan een half verhaal. Een goed verhaal over het herstel van de Rietputten, een bijzonder stukje natuur, over de Waterharmonica, die hopelijk de blauwalg zal laten verdwijnen in de Krabbeplas. Niemand die daar tegen kan zijn. Maar in dit verhaal wordt vermeld dat er ‘wat’ populieren gekapt moeten worden. Dit is een verkeerd beeld, want in totaal worden ongeveer 800 (schrikt u niet) bomen gekapt, waaronder een groot deel zwarte populieren. 😥

Soms doet herstel van natuur een beetje pijn vanwege de noodzakelijke ingreep. Tot zover begrijp ik alles. Dit voorjaar zijn er enkele besprekingen geweest tussen vertegenwoordigers van Staatsbosbeheer en Hoogheemraadschap Delfland, de bewoners van de Zuidbuurt, de KNNV en Stichting Boombehoud. De verschillende voorstellen om een klein deel van de Waterharmonica iets naar het Noorden te verplaatsen bleek niet bespreekbaar. Daar ligt een kaal stuk weiland zonder bomen, eigendom van Staatsbosbeheer, hierdoor zou een waardevol en gezond bosperceel met zwarte populieren gespaard kunnen worden. Zwarte populieren zijn inheems, zeldzaam in West-Nederland, het zijn sterke bomen en ze kunnen een paar honderd jaar oud worden.

In de Zuidbuurt hebben de Zwarte Populieren zonder bosbouwkundig onderhoud een transparant bos gevormd met een opvallend gevarieerde ondergroei waar zelfs Eiken in staan. Er naast staat een perceel waar de Essen als gevolg van Essentaksterfte dood gingen; de natuur is sterk en zorgde in de afgelopen vijf jaar voor herstel met een biodivers jong bos. Het mocht niet baten want de zaag is sterker.

Het plan kon niet veranderd omdat het project kaders heeft meegekregen waarbinnen het ontwerp moest worden gemaakt. Het lege weiland ligt buiten deze kaders, zoals dat al in 2015 was vastgelegd. Er zou dan een nieuw bestemmingsplan moeten komen.

Het bestemmingsplan wijzigen zou vertraging van het plan betekenen, dus… afgewezen. Waar een wil is is ook een weg, maar de wil was er niet. Dit ten koste van een ecologisch waardevol bosperceel. Waarom zijn overheden zo star? Op voortschrijdend inzicht hopen we, maar wanneer komt dit?

800 bomen kappen in een tijd waarin Staatsbosbeheer er zegt alles aan te doen om meer bomen te planten. Ja, er wordt gecompenseerd, er komt bos voor terug. Hoe moeilijk het is om een volwaardig bos terug te krijgen heeft het Oeverbos bewezen, daar is meer dan vijf jaar na aanplant nog geen begin van een bos terug. Maar dit is een slecht argument om een waardevol bos te kappen. Iemand van ons zei: “dit kan ik niet met droge ogen uitleggen”. En dat geldt voor ons allemaal. De teamleider van Staatsbosbeheer doet een poging, echter met minder dan de halve waarheid.

foto: Boombehoud.nl

Tekst: Nelleke van der Luit