De vliegenzwam: paddenstoel van het jaar 2022!

Je kent hem vast: de vliegenzwam met zijn rood met witte stippen. 2022 is het Jaar van de Vliegenzwam en daarom zetten we dit jaar de vliegenzwam en andere paddenstoelen in het zonnetje. We starten op zaterdag 24 september op de Europese dag van de paddenstoel met allerlei excursies in vele provincies. Het is tevens de aftrap van de Week van de Veldbiologie tussen 24 september en 9 oktober. Ook de weken erna zijn er allerlei excursies, cursussen en openbare inventarisaties. Of: ga zelf vliegenzwammen zoeken en help mee met de landelijke inventarisatie van vliegenzwammen! En wie vindt de grootste?

Het jaar van de Vliegenzwam bestaat uit drie onderdelen

1. Excursies en andere activiteiten rondom vliegenzwammen en andere paddenstoelen (zie onder waar en wanneer)
  2. Publieksinventarisatie (zie onder voor meer informatie)
  3. Prijsvraag: wie vindt de grootste Vliegenzwam (zie onder voor meer informatie)
Vliegenzwam (Amanita Muscaria), paddenstoel van het jaar 2022
Foto: Melchior van Tweel

KNNV-Vereniging voor veldbiologie werkt in het Jaar van de Vliegenzwam samen met de Nederlandse Mycologische Vereniging, IVN Natuureducatie en Waarneming.nl.

1. Paddenstoelenactiviteiten (24 september – 9 oktober)

Dit waren de vele activiteiten van de KNNV, of kijk op de site van Mycologische Vereniging voor nog meer activiteiten! We keken uiteraard naar vliegenzwammen, maar ook naar de vele andere soorten paddenstoelen die Nederland rijk zijn!

Vliegenzwam (Amanita Muscaria)

Minicursus paddenstoelen, Delft, 23 en 24 september 2022
Paddenstoelenexcursie, Den Haag, 24 september 2022

2. Grote publieksinventarisatie

De vliegenzwam is dan misschien een bekende soort, maar de laatste grootschalige inventarisatie was in het jaar 2000. Hoog tijd dus voor een update! En iedereen kan de hele herfstperiode van 2022 meedoen!

We willen graag weten hoe het met de soort gaat: gaat de soort vooruit of achteruit? Is het een soort van natuurgebieden, of misschien steeds meer van de stad? Bij welke boomsoort komt de vliegenzwam voor? Door je waarnemingen door te geven, draag je bij aan de kennis over de vliegenzwam en bescherming van paddenstoelen.

Lees hier meer over hoe je de waarnemingen kunt doorgeven met apps. Supermakkelijk en leuk om te doen met (klein)kinderen.

Iedereen kan meedoen met de publieksinventarisatie van de vliegenzwam in 2022.
Foto: Melchior van Tweel

3. Prijsvraag: wie vindt de grootste?

Gaan wij de Belgen verslaan? Ja toch?! Ga er dit najaar op uit en vindt de grootste vliegenzwam! In 2012 vonden ze in de buurt van Antwerpen een vliegenzwam van met een hoed-breedte van 23 cm. Daar gaan wij in Nederland toch overheen?

Iedereen kan meedoen: hoe dan?

Heb je een grote vliegenzwam gevonden? Maak dan tussen september en december 2022 een foto van de hoed met een liniaal of meetlat, zodat de maat gecontroleerd kan worden. Voer vervolgens je waarneming in via het speciale invoerscherm van Waarneming.nl . Lees hier meer uitleg over het invoeren via het inlogscherm.

De waarnemers van de 3 grootste vliegenzwammen krijgen, naast eeuwige roem, ook een paddenstoelenveldgids van de KNNV-uitgeverij!

Wil je je verder verdiepen in paddenstoelen en natuur?

Veel van onze afdelingen hebben paddenstoelenwerkgroepen die samen kennis uitwisselen door middel van excursies, determinatie-avonden en cursussen. Ook helpen ze mee aan de verdieping van kennis over paddenstoelen door middel van inventarisaties. Gezellig en nuttig dus! Kijk hier naar de afdelingen bij jou in de buurt. Het is altijd mogelijk om een keer vrijblijvend mee te gaan met een activiteit. Je kunt dan later beslissen of je lid wil worden.

Het leuke van de KNNV is: wij zijn geïnteresseerd in álle soortgroepen, zoals vogels, planten, vlinders. Zo verdiep je je kennis bij de KNNV!